انواع پوشش کف ساختمان

کف پوش پارکت
انواع پوشش کف

انواع پوشش کف

یکی از موارد مهمی که در ساختمان و چیدمان آن جلوه ویژه‌ای دارد، پوشش کف یا همان کفپوش آن است. کفپوش یکی از موارد بسیار تاثیر‌گذار بر ظاهر خانه یا ساختمان است و می‌تواند جذابیت آن را بیشتر کند یا برعکس باعث شود جذابیت‌های موجود در آن ساختمان به چشم نیایند. انتخاب کفپوش مناسب در همان ابتدای کار بسیار مهم است. چرا که در صورت مناسب نبودن آن کفپوش باید هزینه زیادی را صرف تعویض و خرید کفپوش جدید کنید. ما در این مطلب قصد داریم شما را با کفپوش‌های ساختمان، کاربرد آن‌ها و انواع پوشش کف یا کفپوش‌ها بیشتر آشنا کنیم.
26 آذر 1401
8 دقیقه
بدون دیدگاه

کفپوش یا پوشش کف ساختمان چیست؟

همانطور که می‌دانید، وقتی وارد یک فضا می‌شوید یکی از عناصر مهمی که خیلی به چشم می‌آید، پوشش کف آن فضا است. پوشش کف اهمیت ویژه‌ای در ساختار فضا، چیدمان و دکوراسیون دارد و به همین دلیل در انتخاب آن باید دقت زیادی داشت.

به سطحی که یک پوشش برای کف یک فضا ایجاد کند، کفپوش یا پوشش کف می‌گویند. این سطح در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که هر فرد متناسب با نوع فضا، بودجه و سلیقه‌اش می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کند. انتخاب صحیح کفپوش تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون خانه یا محل کار شما دارد و با استفاده اصولی از آن می‌توانید دکوراسیون و چیدمان خود را چند برابر آنچه هست جذاب نشان دهید.

تنوع رنگ، طرح و مدل کفپوش‌ها بسیار زیاد است و شما محدود به انتخاب از بین تعداد کمی از مدل‌ها نیستید. همین مورد سبب شده افراد بتوانند استایل‌ها و سبک‌های مختلف و جذابی را بر روی دکوراسیون‌های خود پیاده‌سازی کنند.

این کفپوش‌ها کاربرد گسترده‌ای در ساختمان سازی دارند و ممکن است در یک ساختمان از چندین مدل پوشش کف بهره ببرند. چرا که برای هر قسمت از یک ساختمان با توجه به ویژگی‌های آن کفپوش مناسب انتخاب می‌شود؛ به عنوان مصالح کفپوش مناسب برای فضا‌های داخلی مانند پذیرایی با کفپوش حیاط متفاوت است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع کفپوش و مزایا و معایب استفاده از هر یک از آن‌ها آشنا کنیم.

کف پوش پارکت

انواع پوشش کف

انواع پوشش کف با توجه به ویژگی‌هایی که دارند تقسیم بندی می‌شوند و هر یک برای مکان‌های خاصی مناسب هستند و کاربرد‌های مخصوص خود را دارند. در ادامه به کفپوش‌های مختلف موجود در بازار می‌پردازیم:

کفپوش موزاییکی

این کفپوش یکی از قدیمی‌ترین کفپوش‌هایی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. این نوع کفپوش معمولا در بسیاری از مکان‌ها همچون حیاط، آشپزخانه، پذیرایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت این کفپوش در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری کاربرد دارد ولی امروزه اغلب در محیط‌های خارجی همچون حیاط منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کفپوش در ابعاد بزرگ تولید می‌شود و نصب آن آسان است.

کفپوش موزاییکی از دانه‌های شن، سیمان، پودر سنگ و آب تولید می‌شود و انواع مختلفی دارد. از انواع کفپوش‌های موزاییکی می‌توان به سیمانی، لاشه‌ای و گرانیتی اشاره کرد. مزایای استفاده از این موزاییک‌ها همچون قیمت ارزان، مناسب بودن برای پارکینگ و استحکام و مقاومت زیاد سبب کاربرد فراوان آن‌ها شده است. از معایب این محصول می‌توان به تنوع کم و ظاهر نه چندان خوب آن اشاره کرد.

کفپوش آجری

به احتمال زیاد با دیدن نام این کفپوش به یاد آجر‌های ساختمانی می‌افتید اما باید بگوییم این آجر‌ها با آجر‌های ساختمانی تفاوت دارند. این آجر‌ها به نسبت آجر‌های ساختمانی باریک‌تر هستند و سبب افزایش سطح نمی‌شوند. به دلیل تولید شدن این آجر‌ها در دمای بالا، استحکام و سختی آن‌ها افزایش یافته و در برابر نم و رطوبت مقاوم هستند. از این نوع کفپوش که یکی از انواع پوشش کف پر‌کاربرد است معمولا در حیاط‌ها، پارکینگ‌ها و مکان‌های عمومی پر رفت و آمد استفاده می‌شود. از مزایای این محصول می‌توان به دوام بالا، ضد لغزش بودن، قیمت ارزان و غیر قابل اشتعال بودن و از معایب آن می‌توان به لک پذیری بالا، و سطح سخت و غیر قابل انعطاف آن اشاره کرد.

کفپوش سنگ| انواع پوشش کف

یکی از کفپوش‌های رایجی که برای مکان‌هایی همچون پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، راهرو‌ها، تراس و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، کفپوش سنگی است. این نوع کفپوش‌ها در دو حالت طبیعی و مصنوعی در بازار یافت می‌شوند. این نوع کفپوش جزو گران‌ترین کفپوش‌ها به شمار می‌آید و جلوه بسیار شیک و زیبایی به محیطی که در آن استفاده شود می‌دهد. از این پوشش کف در اغلب ساختمان‌های گران قیمت و لوکس استفاده می‌کنند تا جلوه بهتری به آن مکان بدهند. از انواع کفپوش‌های سنگی می‌توان به سنگ مرمر، اونیکس، گرانیت و تراورتن اشاره کرد. مزایای این سنگ شامل طول عمر زیاد، مقاومت در برابر رطوبت، فراوانی و نگهداری و نظافت آسان و معایب آن شامل انتقال سرمای کف، قیمت بالا و سنگین بودن می‌شود.

کفپوش سرامیکی

این کفپوش جزو شناخته شده‌ترین و پر‌کاربرد‌ترین کفپوش‌هایی است که احتمالا نام آن به گوشتان خورده است. کفپوش‌های سرامیکی در دو نوع لعاب‌دار و بی‌لعاب در بازار عرضه می‌گردند. این محصول در ابعاد مختلف و به شکل‌های مربع یا مستطیل تولید می‌شود. استفاده از این نوع پوشش کف عمدتا در مکان‌های همچون حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی رایج است. اما به طور کلی این کفپوش‌ها کاربرد گسترده‌ای در مکان‌هایی همچون آشپزخانه، تراس، بالکن و… دارند. از بین انواع پوشش کف این نوع کفپوش از مزایایی همچون تنوع بسیار زیاد، امکان نظافت آسان، استحکام و مقاومت بالا برخوردار است ودر توصیف معایب آن می‌توان از لیز و سر شدن در اثر رطوبت، اتلاف انرژی، سخت و غیر قابل انعطاف بودن آن یاد کرد.

کفپوش چوبی

این مدل جزو مدل‌های جذاب و پر‌طرفدار موجود در بازار است که افراد زیادی برای لوکس نشان دادن منزلشان از این نوع کفپوش بهره می‌برند. در این نوع کفپوش از چوب‌هایی همچون افرا، بلوط، صنوبر و کاج استفاده می‌شود و به همین دلیل از قیمت بالایی برخوردارند. کیفیت بالا و بهره بردن از عناصر طبیعی در این نوع کفپوش سبب شده افراد زیادی این کفپوش‌ها را به عنوان پوشش کف خانه یا محل کار خود برگزینند. از مزایای این نوع کفپوش می‌توان به تنوع زیاد، طبیعی بودن و طول عمر بالای آن اشاره کرد. همچنین این کفپوش از معایبی همچون انتقال سریع آتش و گران قیمت بودن برخوردار است.

پارکت لمینیت

کفپوش شیشه‌ای

این نوع کفپوش جزو جدید‌ترین کفپوش‌های موجود در بازار است که از فرمولاسیون شگفت انگیزی به عنوان یک کفپوش برخوردار است. شاید در نگاه اول این کفپوش همچون شیشه شکننده به نظر ‌آید اما در واقع از مقاومت بالایی برخوردار است. این کفپوش ظاهری براق و شفاف دارد و بسیار لوکس و مدرن به نظر می‌آید. این کفپوش به صورت پانل‌های شیشه‌ای تولید می‌شود که برای پوشش دادن کف ساختمان‌های اداری، مسکونی یا تجاری باید آن‌ها را کنار هم قرار دهید. ویژگی‌هایی همچون جذاب بودن، نظافت آسان و مقاومت بالا در این نوع کفپوش نکات مثبت و قابل توجه‌ای هستند اما به طور کلی هزینه بالای نصب و اجرای آن معایب این محصول به حساب می‌آیند.

کفپوش PVC

کفپوش PVC که نام آن کامل آن Poly vinyl chloride است، یکی از انواع پوشش کف‌هایی است که به تازگی وارد بازار شده است. این کفپوش در دو نوع رولی و چسبی در بازار موجود است و به سادگی می‌توان آن را برش داد. در اصل این نوع کفپوش  نوعی پلاستیک فشرده شده است که در قابل کفپوش ارائه می‌شود. این محصول از سه لایه به هم فشرده شده تشکیل شده است و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌گردد. استفاده از این نوع کفپوش بیشتر در مکان‌های اداری رایج است با این حال در منازل مسکونی نیز کاربرد دارد. قیمت مناسب، مقاومت بالا و خاصیت ارتجاعی این محصول را می‌توان از مزایا آن به حساب آورد.

کفپوش بامبو| انواع پوشش کف

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع کفپوش از چوب بامبو تولید می‌شود. این محصول مورد بسیار مناسبی برای کف ساختمان است و در رنگ‌های قهوه‌ای تیره تا روشن یافت می‌شود. به سبب طبیعی بودن این نوع کفپوش بسیار مورد توجه قرار گرفته و به طور کلی می‌توان گفت کفپوشی شکیل و زیبا برای خانه است. از مزایای استفاده از این نوع کفپوش می‌توان به تنوع رنگی، قابلیت ترمیم و تجدید پذیر بودن و از معایب آن می‌توان به آسیب پذیر بودن در برابر رطوبت و استفاده از فرمالدئید و در موارد نامرغوب اشاره کرد.

کفپوش بتنی

از با دوام‌ترین کفپوش‌هایی که در بازار موجود است می‌توان به کفپوش بتنی اشاره کرد. این نوع کفپوش معمولا برای فضا‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سطحی سخت و سرد دارد. این نوع کفپوش در قالب‌هایی با ابعاد و رنگ‌های متنوع عرضه می‌گردد و برای مکان‌های همچون حیاط ویلا، تراس، پارک‌ها و کارگاه‎های صنعتی مورد مناسبی است. مقاوم بودن از مزایای این محصول و سخت و غیر قابل انعطاف بودن از معایب آن به شمار می‌آید.

کلام آخر| انواع پوشش کف

در این مطلب شما را با انواع پوشش کف موجود در بازار، کاربرد‌ها، مزایا و معایب آن‌‌ها آشنا کردیم. امیدواریم با استفاده از این مطلب بتوانید به راحتی کفپوش مناسب منزل یا محل کار خود را انتخاب کنید و آن را خریداری کنید. توصیه می‌کنیم حتما کفپوش مورد نظر خود را به منظور اطمینان از صحت و کیفیت از مکان‌های معتبر خریداری کنید. اگر سوالی را درباره این مطلب پاسخ ندادیم، خوشحال می‌شویم آن را با ما در‌میان بگذارید.

امتیاز به این مطلب

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *