ورق گالوانیزه رنگی

ورق طرح سفال پالرمو
ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی

یکی از محصولات فولادی و یکی از پرکاربردترین مقاطع آهن ورق است. این محصول فولادی انواع مختلفی دارد و یکی از انواع آن ورق گالوانیزه رنگی است. ورق گالوانیزه خود فاقد رنگ است و بعد از ساخت با پوشش رنگ الکترواستاتیک رنگ می‌گیرد. ورق گالوانیزه دارای تنوع رنگ و تنوع ضخامت است و این ورق هم مانند ورق سیاه، آلومینیوم و غیره موارد مصرف خود را دارد.
6 آذر 1401
8 دقیقه
بدون دیدگاه

تعریف ورق گالوانیزه رنگی

قبل از آنکه به معرفی ورق گالوانیزه رنگی بپردازیم لازم است خود ورق را معرفی کنیم. ورق یک مقطع آهنی است و از طریق شکل دهی فولاد تشکیل می‌شود که به این فرایند نورد می‌گویند. فرایند نورد خود شامل دو دسته نورد گرم و نورد سرد است. ورق گالوانیزه از طریق نورد سرد به دست می‌آید. در ورق گالوانیزه، پس از تولید ورق، یک لایه نازک عنصر فلز روی (Zn)، روی ورق پوشانده می‌شود و به اصطلاح روی اندود می‌شود. سپس روی آن رنگ قرار می‌گیرد و به رنگ مورد نظر در می‌آید.

ورق گالوانیزه رنگی

نحوه تولید ورق گالوانیزه رنگی

در ابتدای کار کلاف‌های گالوانیزه تولید می‌شود و وارد بخش ورق سازی می‌شوند. پس از تبدیل شدن به ورق، سطح ورق‌ها پولیش شده تا چربی و ناخالصی‌ها از بین برود. سپس برس کاری می‌شوند. برس کردن باعث می‌شود سطح صاف و یکنواخت شود و برای رنگ آمیزی آماده شود. قبل از رنگ آمیزی با استفاده از مواد شیمیایی مقاومت در برابر خوردگی ورق را افزایش می‌دهند و و یک رنگ پایه پلیمری را روی آن می‌زنند. آن را برای پخت در کوره قرار می‌دهند. در نهایت بعد از سرد شدن رنگ نهایی که ممکن است از جنس پلی استر، پلی اورتان و پلی ونیل کلراید باشد، روی سطح پخش می‌شود. پس از رنگ آمیزی ورق‌ها با آب شستشو داده می‌شوند و خشک می‌شوند.

همان طور که گفته شد رنگ آمیزی روی ورق گالوانیزه رنگی در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول ضخامت پوشش رنگ بین ۷ تا ۱۵ میکرون است و در مرحله دوم ضخامت رنگ بین ۲۰ تا ۲۵ میکرون است. پوشش زیرین رنگ بیشتر از اپوکسی یا پلی استر استفاده می‌شود و پوشش بالایی رنگ از پلی آمیدها، اکریلیک‌ها، پلی استر، اپوکسی، pvdf و پلی یورتان است.

تنوع رنگ ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در حدود ۱۶ رنگ تولید شده و در بازار وجود دارد. تنوع رنگی این محصول بالا است و دست مصرف کننده در انتخاب آن باز است. از جمله رنگ‌های این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کروم
  • زرد
  • نارنجی
  • آبی
  • قرمز
  • صورتی
  • بنفش
  • سبز
  • قهوه‌ای
  • سفید
  • کرم
  • جیگری
  • قهوه سوخته

علاوه بر رنگ ضخامت ورق هم تنوع بالایی دارد و از ضخامت ۱/۰ تا ۷/۰ میلی‌متر تولید می‌شود. هرچه ضخامت ورق بیشتر شود، شکل پذیری و فرم دهی به آن سخت‌تر شده و موارد مصرف آن کاهش می‌یاید.

کاربرد ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. از این ورق در صنایع لوازم خانگی، حمل و نقل، صنایع فلزی، صنایع ساختمانی استفاده می‌شود. این ورق ضد زنگ است و احتمال خوردگی آن نزدیک به صفر است بنابراین برای محل‌هایی که در تماس با رطوبت هستند مناسب است.

  • صنایع لوازم خانگی مانند ساخت بدنه یخچال و فریزر، آبگرمکن، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، ماکروفر، ماکروویو و بسیاری دیگر
  • صنایع ساختمانی مانند انواع سقف، بدنه کارگاه‌ها، بدنه سوله‌ها، بدنه انبار، شیروانی، کرکره، نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • صنایع فلزی مانند ساخت کابینت، ساخت تجهیزات اداری، ساخت پارتیشن و بدنه یارانه
  • صنعت حمل و نقل مانند ساخت کانتینر، ماشین سنگین و اتاق خودرو

همان طور که می‌بینید کاربردهای ورق رنگی گالوانیزه بسیار گسترده است و در هر شرایطی که نیاز به ورقی مقاوم به اکسید شدن و زنگ زدگی حس شود و همچنین زیبایی آن اهمیت داشته باشد از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

ورق طرح سفال

مشخصات ورق گالوانیزه یا ورق رنگی

ورق‌های رنگی در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آنها کاربردهای خاص خود را دارند. در کنار این تنوع، ضخامت آنها هم با هم متفاوت است. یکی از مشخصات ورق رنگی، ضخامت، عرض و برند تولید کننده آن است.

ضخامت

ورق‌های این گروه از یک دهم تا هفت دهم میلی‌متر ضخامت تولید می‌شوند. هر چه ضخامت ورق بیشتر شود، وزن آن سنگین‌تر، استحکام آن بیشتر، شکل پذیری آن کمتر و قیمت آن بیشتر می‌شود. از آنجایی که این ورق‌ها برای تحمل بار فشاری یا کششی طراحی نشده‌اند، نیازی به داشتن ضخامت‌های بالا ندارند.

عرض

یکی دیگر از مشخصات ورق گالوانیزه رنگی، عرض آن است. عرض ورق رنگی در تمامی کارخانه‌های تولیدی یکسان است و به صورت استاندارد تولید می‌شود. عرض استاندارد تولیدی ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر است. ورق‌های رنگی معمولا به صورت رول شده در وزن ۴ تا ۹ تن برای هر رول معامله می‌شوند. البته هر کسی می‌تواند بسته به نیاز خود طول مشخصی از ورق رنگی را سفارش دهد و در این موضوع محدودیتی وجود ندارد.

وزن

وزن ورق که ناشی از چگالی آهن، طول، عرض و ضخامت ورق است، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار روی قیمت ورق است. برای محاسبه وزن ورق رنگی نیاز به استفاده از یک فرمول مشخص است.

چگالی آهن× عرض به میلی‌متر× طول به متر× ضخامت به میلی‌متر / ۱۰۰۰ = وزن ورق رنگی

تولید کننده ورق گالوانیزه رنگی

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم که در هنگام خرید ورق رنگی اهمیت دارد، برند یا نام کارخانه تولید کننده آن است. این امر بر قیمت و کیفیت محصول اثر مستقیم می‌گذارد. برخی از کارخانه‌های تولید کننده ورق از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر در ایران هم ورق‌های ایرانی و هم ورق‌های وارداتی وجود دارد. ورق‌های داخلی کیفیت بسیار بالایی دارند. در بین تولید کنندگان برتر ایرانی که محصولاتی شناخته شده و با کیفیت تولید می‌کنند می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد.

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • هفت الماس
  • فولاد بهمن
  • نورد سمنان
  • لوله سمنان
  • فولاد امیرکبیر
  • ورق خودرو شهرکرد

مزایای ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی مزایایی دارد که آن را برای استفاده مناسب کرده است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود.

  • سبکی وزن
  • امکان نصب آسان و سریع
  • ایمنی در برابر زلزله
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • عمر مفید بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • حفظ رنگ و شکل در شرایط جوی مختلف

انواع ورق گالوانیزه رنگی

همان طور که گفته شد ورق‌های رنگی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در ادامه به آنها اشاره شده است.

ورق طرح سفال پالرمو

ورق طرح سفال پالرمو

این ورق دارای ضخامت مشخص ۵۰/۰ میلی‌متر است و البته امکان سفارش در ضخامت‌های دیگر هم وجود دارد. این ورق مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های محیطی دارد و به همین دلیل می‌توان از آن در سقف‌ها استفاده کرد. برای ساخت سقف ویلاها معمولا از این ورق استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این ورق می‌توان به نصب آسان، سبکی، ایمنی بالا در برابر زلزله و غیره اشاره کرد. ورق طرح سفال پالرمو در رنگ کوره‌ای تولید می‌شود.

ورق طرح ژنوا

این ورق هم در ضخامت ۵۰/۰ میلی‌متر تولید می‌شود و دارای رنگ کوره‌ای است. از این محصول برای پوشش ساختمان و ویلا و سقف آلاچیق استفاده می‌شود. این ورق در زیر مجموعه ورق‌های سفالی است و بسیار زیبا و پرکاربرد است.

ورق رنگی شادولاین

از این ورق بیشتر برای سقف سوله‌های بزرگ استفاده می‌شود. این مدل در هر ضخامتی به سفارش مشتری تولید می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم ورق شادولاین قیمت مناسب آن است. این ورق تنوع رنگی بالایی دارد. همچنین ورق شادولاین در برابر فشار و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.

ورق رنگی طرح ذوزنقه‌ای

در این ورق گالوانیزه رنگی شاهد طرح‌های مربع و مستطیل شکلی هستیم. مقاومت این ورق بالا است و برای مکان‌هایی که دارای فشار زیادی است مناسب است. از آن بیشتر برای ساخت کانتینرها، درب گاراژ و سقف و دیواره کانکس‌ها استفاده می‌شود. این محصول تنوع رنگی و طرحی بالایی دارد.

ورق سینوسی

ورق گالوانیزه طرح کرکره‌ای یا سینوسی یکی دیگر از انواع ورق رنگی است و از قدیمی‌ترین مدل‌های این ورق است. در این ورق موج‌های سینوسی روی ورق دیده می‌شود. ورق سینوسی مقاومت بالایی در برابر فشارهای شیمیایی و فیزیکی دارد و قیمت آن نیز مناسب است. از این ورق برای سوله‌ها، کارگاه‌های صنعتی و هدایت آب باران استفاده می‌شود.

قیمت ورق گالوانیزه رنگی

قیمت ورق گالوانیزه خود تحت تاثیر عوامل مختلفی محاسبه می‌شود. همچنین میزان عرضه و تقاضا، شرایط واردات و صادرات هم می‌تواند بر قیمت روز محصولات فولادی اثر بگذارد. از آنجایی که هزینه‌ها به طور مرتب در حال تغییر است نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی را برای این ورق بیان کرد. بلکه برای دریافت قیمت شما می‌توانید با کارشناسان فروش آن تماس بگیرید.

کلام آخر

ورق گالوانیزه رنگی یکی از محصولات مقاطع فولادی است که قیمت آن نسبت به دیگر مقاطع ارزان‌تر و کاربردهای آن نیز بیشتر است. این ورق در ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. انتخاب رنگ ورق به سلیقه و مورد استفاده بر می‌گیرد. ورق رنگی خود انواع مختلفی دارد مانند شادولاین، کرکره‌ای و سفال که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود و موارد استفاده خود را دارند. معمولا ضخامت استانداری برای ورق در نظر گرفته می‌شود اما می‌توان ضخامت ورق را بسته به سفارش مشتری تغییر داد. قیمت این ورق به مانند سایر محصولات فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی است و قیمت آن به صورت روزانه مشخص و اعلام می‌شود.

امتیاز به این مطلب

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *