بازسازی منازل قدیمی

بازسازی منازل قدیمی

بازسازی منازل قدیمی

بازسازی منازل قدیمی و ساختمان‌های کلنگی یک ایده جذاب برای مدرن و زیبا جلوه دادن دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی آنها به شمار می‌رود. در این بین بازسازی این نوع خانه‌ها با توجه به قدمت بالا و عدم ایمنی لازم باید توسط کارشناسان و پیمانکاران با تجربه اجرا شود تا از وقوع خطرات جانی و مالی احتمالی جلوگیری شود. امروزه با توجه به پیشرفت معماری داخلی، روش‌ها و سبک‌های معماری فراوانی برای بازسازی منزل وجود دارد که بستگی به میزان بودجه افراد دارد. در این مطلب به بررسی مراحل و برآورد هزینه‌های مرتبط به بازسازی یک ساختمان قدیمی می‌پردازیم.
21 آذر 1401
5 دقیقه
بدون دیدگاه
بروزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

مراحل بازسازی خانه‌های قدیمی

امروزه با توجه به افزایش قیمت مسکن، خرید خانه نیاز به سرمایه زیادی دارد، بنابراین می‌توان عملیات بازسازی را با کمترین هزینه در اولویت قرار داد. اگر در زمینه مراحل و اصول فنی بازسازی خانه‌های قدیمی مهارت لازم را ندارید، بهتر است از یک شرکت معماری ارائه دهنده خدمات بازسازی منازل قدیمی، مشاوره لازم دریافت کنید و مطابق با سبک و سلیقه خود از یک خانه مدرن و زیبا بهره‌مند شوید. در ادامه به بررسی مراحل بازسازی خانه‌های قدیمی می‌پردازیم.

ایمن‌سازی بنای ساختمان

هنگام ارتقا خانه‌های قدیمی یک پیمانکار با تجربه و حرفه‌ای تمام جوانب و اصول ایمنی ساختمان را مدنظر قرار می‌دهد تا عملیات بازسازی با کمترین حادثه مواجه شود. در این رابطه ایمن‌سازی لوله‌کشی ساختمان و اتصالات برقی در اولویت قرار دارد و نوسازی و تعویض آنها به عنوان یکی از مراحل زیرسازی همواره باید مدنظر باشد. همچنین سقف و ستون‌ها نیز بررسی می‌شود تا در صورت تخریب و جابجایی دیوارها مشکل اساسی بروز نکند.

در این مرحله می‌توانید کابینت‌ها، روشویی و شیرآلات و سایز تجهیزات ساختمان را باز کنید تا در هنگام تخریب و بازسازی آسیبی به آنها وارد نشود.

آغاز عملیات تخریب برای بازسازی منازل قدیمی

تخریب ساختمان یکی از جذاب‌ترین و پرخطرترین قسمت اجرای پروژه بازسازی منازل قدیمی است. براساس پیشنهاد طراح و معمار ساختمان، باید برخی از دیوارها و گچ‌بری‌ها تخریب شوند تا متناسب با طراحی داخلی نوسازی شوند. همچنین در صورت نیاز باید کف سرویس‌های بهداشتی عایق‌بندی مجدد شود.

بازسازی کف ساختمان

زمانی که هرگونه مشکل نشتی و شکستگی لوله‌های آبرسانی برطرف شد نسبت به تغییر، تعویض و نوسازی کفپوش خانه متناسب با سبک دکوراسیون داخلی اقدام کنید. در این مرحله کف‌سازی اتاق‌ها و سالن پذیرایی و سرویس بهداشتی و حمام و کاشی‌کاری دیوارهای آنها انجام می‌شود. از متداول‌ترین مراحلی که در فرآیند بازسازی حمام و سرویس بهداشتی مورد توجه قرار دارد، عایق‌بندی دیوارها و کف‌ها، تعمیر لوله‌کشی‌ها و تاسیسات، تعویض کاشی‌ها، شیرآلات، بازسازی سیستم تهویه و موارد دیگر است.

نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان

بازسازی دیوارها به دو صورت رنگ آمیزی یا اجرای کاغذ دیواری انجام می‌شود و بستگی به سبک و سلیقه صاحب خانه دارد. در این بین در بازسازی منازل قدیمی علاوه بر دیوارها، نقاشی درب‌ها، چارچوب درب‌ها و پنجره‌ها و کابینت‌ها نیز در اولویت قرار دارد تا حس تازگی در تمام جوانب خانه القا شود.

بازسازی اتاق خواب‌ها

بازسازی اتاق خواب بستگی به سن و شرایط فردی دارد که از آن اتاق استفاده می‌کند. در این بین بازسازی اتاق خواب کودک بیش از همه نیاز به رعایت اصول فنی و ایمنی دارد و باید در طراحی دکوراسیون آن از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کرد. در منازل قدیمی اغلب کمد دیواری مناسبی وجود ندارد و شما می‌توانید با توجه به ابعاد مورد نظر کمد دیواری MDF با مقاومت بالا طراحی و نصب کنید. این نوع کمدها فضای زیادی از اتاق را اشغال نمی‌کنند و باعث نظم‌دهی به محیط برای چیدمان وسایل می‌شوند.

نصب وسایل تزیینی از مراحل بازسازی منازل قدیمی

بعد از اجرای کاغذ دیواری و نقاشی ساختمان باید نسبت به نصب وسایل تزییناتی و آسیب‌پذیر منزل اقدام کنید. در این مرحله نصب وسایلی چون لوستر، گاز، سینک، روشویی‌ها و شیرآلات سرویس بهداشتی، کلید و پریزها مدنظر قرار دارد.

بهینه‌سازی نورپردازی محیط خانه

نورپردازی یکی از مهم‌ترین اصول در بازسازی منازل قدیمی به شمار می‌رود به طوری که با تعویض لامپ‌ها و چراغ‌ها می‌توانید تغییرات اساسی در ظاهر منزل ایجاد کنید. یکی از ایده‌های جذاب برای افزایش روشنایی خانه این است که از چراغ‌های آویز یا آباژورهای روی‌میزی استفاده کنید تا نور دل‌ انگیزی در اتاق‌های نشیمن و پذیرایی ایجاد کنند.

عایق‌بندی سقف خانه

سقف و پشت بام یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در فرآیند بازسازی خانه‌های قدیمی است. در این رابطه تعمیر و لکه‌گیری سقف شیروانی، آسفالت‌ریزی یا تعویض ایزوگام برای جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت ناشی از بارندگی باید در اولویت قرار گیرد.

برآورد هزینه بازسازی منازل قدیمی

همانطور که می‌دانید بازسازی منازل قدیمی به عوامل فراوانی از طراحی گرفته تا اجرا بستگی دارد و نوع متریال مورد استفاده، متراژ ساختمان و غیره در برآورد هزینه‌ها تاثیرگذار هستند. از آنجایی هر روز بر قیمت مصالح ساختمانی افزوده می‌شود در هر صورت باید بودجه مناسبی را برای تعمیر و بازسازی خانه خود مدنظر قرار دهید.

با تمام این صحبت‌ها اما چند راهکار ساده برای کاهش هزینه بازسازی خانه‌های قدیمی وجود دارد، به طوری که به جای تعویض برخی از وسایل مانند کابینت‌ها، شیرآلات، روشویی و سینک، کلیدهای پریز و دستگیره‌ها و غیره می‌توانید آنها را تعمیر و دوباره نصب کنید.

همچنین در بسیاری از مواقع می‌توان با استفاده از متریال‌های ارزان‌تر، دکوراسیون داخلی بسیار زیبایی را اجرا و طراحی کرد. مثلا می‌‌توانید میز کار یا میزهای عسلی اتاق نشیمن را رنگ آمیزی و تعمیر کنید و مجددا از آنها در چیدمان منزل بهره بگیرید.

بنابراین بهتر است هزینه بازسازی خانه قدیمی توسط یک شرکت یا پیمانکار مجربی برآورد شود و تمام نیازها و خواسته‌های مدنظر مالک نیز در آن لحاظ شود. اما به طوری کلی هزینه‌های بازسازی منزل هر چه عمیق‌تر و بخش‌های اصلی بنای خانه را در بر بگیرد به همان میزان هزینه‌بر خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بیان نکات مهم در بازسازی منازل قدیمی پرداختیم. همچنین خلاصه‌ای از مراحل بازسازی خانه‌های کلنگی و قدیمی را بیان کردیم که بسته به نوع پروژه ممکن است نیازی به اجرای برخی از این مراحل نباشد. بنابراین شما براساس طرح و برنامه و میزان بودجه‌ای که دارید می‌توانید برای بازسازی منزل خود اقدام کنید. در صورتی که هر سوالی در این زمینه دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *