کاربردهای کانکس ۱۵ متر مربع

کانکس 15 متر مربعی
کانکس 15 متر مربع

کانکس 15 متر مربع

در حال حاضر که سرعت حمل و نقل و بسیاری دیگر از کارهای روزمره افراد دستخوش تغییر شده، زمان مساوی سرمایه است. در اکثر مناطق اجازه ساخت ‌و ساز وجود ندارد و یا افراد برای انجام کارهای خود به طور موقتی نیاز به محلی کوچک دارند. در این شرایط خرید یک کانکس ۱۵ متر مربع و مجهز به‌ عنوان خانه یا کارگاه که امکانات ضروری در آن تعبیه شده باشد بهترین کار است. در ادامه قصد داریم کاربردها و انواع کانکس‌های ۱۵ متر مربع را مورد بررسی قرار دهیم. با همراه باشید.
14 آذر 1401
7 دقیقه
بدون دیدگاه
بروزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

 کانکس ۱۵ متر مربع چه کاربردی دارد؟

در ابتدای امر کانکس‌ها کاربرد محدودی داشتند و تنها به عنوان کیوسک و یا به عنوان اسکان موقت برای کارگران ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ولی امروزه با پیشرفت این صنعت می‌توان گفت هر نوع ساختمان و با هر نوع کاربری با استفاده از انواع کانکس قابل ساخت است. از مهم‌ترین آنها بایستی به کانکس ویلایی، اداری، مسکونی، فروشگاهی، حراستی، اتاق کنترل، گیت‌های ورود و خروج، سازه‌های صنعتی و… اشاره داشت. البته تمامی این کانکس‌ها همچون کانکس ۱۵ متر مربع به لحاظ امکانات داخلی و نوع مصالح مصرفی
و حتی ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند.

موارد استفاده کانکس‌ ۱۵ متر مربع

این کانکس دارای انواع متعددی است که کاربری‌های مختلفی هم دارد. یک کانکس نگهبانی یا کانکس سرویس بهداشتی هم می‌تواند در در ابعاد ۱۵ متر مربع تولید شود که در پروژه‌های عمرانی نیز بسیار به آنها نیاز خواهد بود. در اینجا کانکس‌هایی مدنظر است که توجه به کاربرد و مقرون به صرفه بودن آنها در اولویت بوده و دوام و ماندگاری و کاهش هزینه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

در کانکس با ابعاد ۱۵ متر مربع  توجه به مسائل بهداشتی، زیبایی نما، امنیت سازه در شب و نورپردازی دارای اهمیت بسیاری است. لازم به ذکر است که در این نوع کانکس کاهش هزینه‌های اولیه، تجهیز کارگاه، قیمت مناسب و کارایی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

قیمت کانکس 15 متر مربعی

مزایای کانکس‌های ۱۵ متر مربع چیست؟

این سازه‌ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند که موجب رونق این صنعت گردیده است. از جمله مهم‌ترین مزایای کانکس می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. قابل انتقال و جابه‌جایی از محلی به محل دیگر
  2. سبک بودن سازه و مقاومت آن در برابر زلزله
  3. ساخت سریع به علت بهره‌گیری از مصالح پیش ساخته
  4. زیبایی و دوام بسیار بالا
  5. قابلیت ایجاد انواع کاربری با کانکس ۱۵ متر مربع
  6. قابلیت تغییر دادن نوع کاربری و یا افزایش مساحت و یا ارتفاع سازه
  7. در دسترس بودن وسایل و قطعات لازم به منظور بازسازی
  8. بهره‌گیری از عایق‌های حرارتی در دیوارها که موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

معایب کانکس‌ ۱۵ متر مربع

به طور کلی از جمله معایب خرید کانکس می‌توان موارد ذیل را نام برد:

  • عدم مطابقت کامل با نیازها یا شرایط ملک شما
  • ممکن است پلان‌ها و پارتیش‌های داخلی و یا امکانات آن با نیازهای کاربری یا اداری شما تناسب نداشته و بعضی اتاق‌ها برای استفاده شما کوچک و یا بزرگ باشد.
  • تنوع محدود در طرح یا مصالح مورد استفاده جهت ساخت

کانکس 15 متر مربع

انواع ‌کانکس۱۵مترمربع

انواع گوناگونی از کانکس‌ها وجود دارد که هر کدام از آنها دارای امکانات مختلف همراه با نوع کاربری مخصوص به خود هستند. در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

کانکس کارگاهی

مهندسان و مدیران پروژه همواره بخش اعظمی از ساعات کاری خود را درون کانکس‌های کارگاهی سپری می‌کنند. آنها پیش از اقدام به آغاز پروژه‌های خود ابتدا دفتر کار خود و سازه‌های اسکان کارگران را تجهیز کرده که ابعاد و اندازه‌های معینی برای آن وجود دارد. کانکس‌های کارگاهی در ابعاد ۱۰ متر، ۱۵ متر مربع، ۱۸ و ۳۰ متر در رنگ‌ها و امکانات مختلف موجود و آماده ساخت هستند.

کانکس کارگاهی ساده

کانکس‌ ۱۵ متر مربع کارگاهی عمدتا جزو پرکاربردترین نوع سازه‌های پیش ساخته است. این کانکس‌ها در کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی به منظور اسکان موقت کارگران و یا دفاتر اداری موقت کاربرد دارند. امکانات این سازه به صورت سالنی است و نسبت به انواع سازه‌های پیش ساخته  دیگر از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. کانکس‌های کارگاهی در دو تیپ سنگین و سبک برای کارگاه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تولید می‌شوند که قیمت و مشخصات فنی هرکدام متفاوت خواهد بود.

کانکس کارگاهی سنگین

این نوع سازه هم دارای ظاهری ساده بوده و کاربری کارگاهی دارد. ولی به لحاظ مقاومت و کیفیت مصالح اولیه از نوع کارگاهی سبک دو الی سه برابر بالاتر است و میانگین طول عمر آن هم حداقل ده سال است. معمولا در پروژه‌های بلند مدت از کانکس کارگاهی سنگین استفاده می‌شود. علاوه بر این از دیگر موارد استفاده کانکس‌های ۱۵ متر مربع می‌توان به ساختمان سرایداری و نگهبانی اشاره داشت.

کانکس کارگاهی ساندویچ پانل

این سازه اغلب در کارگاه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این تفاوت که ساختار کانکس ساندویچ پانل برای مناطق بسیار سرد و یا مناطق بسیار گرم طراحی شده است. زیرا بدنه آنها کاملا شبیه به یخچال بوده و در دیواره‌های آن فوم پلی اورتان به کار رفته است. به لحاظ قیمت هم در مقایسه با انواع دیگر رنج بالاتری داشته ولی دارای مزایای بسیار زیاد با طول عمر بالایی است. این سازه با نام‌های کانکس ماموتی و یخچالی نیز شناخته می‌شود. قیمت کانکس ماموت یا همان ساندویچ پانلی و قیمت کانکس ۱۵ متر مربع با یکدیگر متفاوت هستند.

کانکس لوکس

به طور کلی کانکس‌های لوکس دارای جنبه تشریفاتی، نمایشگاهی و لوکس بوده و کاربرد آنها غرفه، کیوسک نگهبانی، گیت و دفاتر اداری و یا اتاق ملاقات است.  بسته به مواد اولیه به کار رفته و امکانات داخلی و نمای بیرونی کانکس قیمت آن متفاوت خواهد بود.

کانکس۱۵متر مربع سرویس بهداشتی

این سازه‌ها برای مراسم‌های سالانه، گردهمایی‌ها و پروژه‌های ملی که بعضا موجب تجمع عده بسیاری برای بازدید از یک مکان می‌شود بسیار مناسب است. در این اجتماعات فضا‌های سرویس دهنده همچون سرویس‌های بهداشتی جوابگوی حضور مردم نبوده و همچنین دائمی و همیشگی نیستند تا بتوان این فضاها را به صورت دائم احداث کنیم.

بر همین اساس به کانکس سرویس بهداشتی آماده نیاز خواهد بود. این کانکس‌ها به صورت تک چشمه الی ۱۲ چشمه طراحی و تولید می‌شوند. کانکس سرویس بهداشتی امکان ساخت در دو نوع باراهرو و بدون راهرو و همچنین با قابلیت نصب سرویس فرنگی و ایرانی است. زیرا که بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم افراد خارجی هستند.

کانکس مسکونی

کانکس۱۵متر مربع مسکونی از جمله‌ سازه‌های پیش ساخته است که تفاوت آن با خانه‌های معمولی در کوچک‌تر بودن و قابلیت حمل و نقل بودن است. موارد استفاده این کانکس اغلب به منظور احداث شهرک‌های مسکونی پیش ساخته در مدت زمان کوتاه برای سکونت افراد آسیب دیده اعم از زلزله زدگان، سیل زدگان، مهاجران خارجی و از این قبیل است. این امر بدین منظور است تا آنها در سریع‌ترین زمان ممکن ساماندهی و در منازل دائمی خود اسکان داده شوند. کانکس‌های مسکونی آماده در ابعاد ۱۰ متر تا ۳۶ متر در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که ویژگی‌های داخلی هر کدام متفاوت است.

کانکس 15 متر مربعی

کانکس سایدینگ

از جمله بهترین انواع کانکس می‌توان کانکس سایدیگ را نام برد. این کانکس‌۱۵متر مربع علاوه بر مقاومت و دوام بالا، ظاهر زیبایی هم دارند. از این سازه اغلب به منظور دفاتر اداری، کلبه مسکونی و سازه‌های خانه باغی استفاده می‌شود. از جمله مزایای کانکس سایدینگ می‌توان به زیبایی، دوام، سیستم عایق‌بندی و ارتفاع بلند سقف در مقایسه با سازه‌های معمولی اشاره داشت.

کانکس نگهبانی

این کانکس۱۵مترمربع به صورت یک اتاقک در اغلب کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اتاقک‌ها به عنوان اتاق نگهبانی و به منظور استقرار نگهبان طراحی و ساخته می‌شوند. این سازه‌ها بایستی از سه جهت پنجره داشته باشند. این موضوع به این خاطر است که نگهبان بایستی از سه جهت مختلف زاویه دید داشته باشد.

به طور قطع در اکثر مجتمع‌های مسکونی و تجاری این کانکس‌های نگهبانی را مشاهده کرده‌اید. اصولا این سازه‌ها به شکل پیش ساخته هستند و می‌توان به راحتی  آنها را خریداری کرد.

قیمت کانکس۱۵مترمربع

بعضی از سازه‌ها که متراژشان بالای ۱۵ متر مربع است، قیمت آنها بر اساس نوع دستگاه و با در نظر گرفتن مساحت محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها با در نظر داشتن نوع سازه و امکانات داخلی آنها متغیر خواهد بود. در حال حاظر شروع قیمت هر متر مربع کانکس‌۱۵متر مربع از ۰۰۰/۲۳۰/۱ تومان تا ۰۰۰/۵۰۰/۸ تومان است. به طور معمول با افزایش مساحت قیمت هم بر اساس هر متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد. البته ناگفته نماند که نوسانات قیمت مصالح اولیه که به منظور احداث سازه‌های پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در محاسبه قیمت روز کانکس موثر خواهند بود.

جمع بندی| کانکس ۱۵مترمربع

کانکس‌۱۵متر مربع امکانات مختلفی دارند و در ساختار آن سازه‌های گوناگونی به کار برده می‌شود. همچنین نوع کاربری‌ هر کدام از این سازه‌ها نیز متفاوت است. این نوع کانکس‌ها مناسب برای انواع شرایط آب ‌و هوایی هستند. از این رو بیشتر مهندسان برای پروژه‌های ساختمانی و راه ‌سازی خود به منظور اسکان کارگران از کانکس‌های پیش ‌ساخته ۱۵ متر مربع استفاده می‌کنند. این کانکس‌ها دارای قابلیت شستشو بوده و حداقل طول عمر آنها ۱۰ سال است. قیمت کانکس‌ ۱۵ متر مربع با در نظر گرفتن نوع کاربری و مصالح اولیه مورد استفاده برای ساخت آن، متفاوت خواهد بود.

امتیاز به این مطلب

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *