خرید کانکس مسکونی

خرید کانکس مسکونی
خرید کانکس مسکونی

خرید کانکس مسکونی

کانکس در لغت به معنی یک سازه پیش ساخته است که طرح و نقشه‌ای مشخص دارد و می‌توان آن را از کارخانه خریداری کرد و در هر جا نصب کرد. کانکس‌ها استفاده‌های متعددی دارند و امروزه برخی افراد در فکر خرید کانکس مسکونی هستند. کانکس مسکونی تمامی امکانات خانه‌های سنتی را دارا است و استفاده از آن مزایا و معایبی دارد.
17 آذر 1401
8 دقیقه
بدون دیدگاه
بروزرسانی: ۱۹ آذر ۱۴۰۱

کانکس مسکونی چیست؟

همان طور که گفته شد کانکس به یک سازه پیش ساخته گفته می‌شود و کانکس مسکونی به یک واحد مسکونی از پیش ساخته شده گفته می‌شود. اجرای کانکس در کارخانه ساخته می‌شود و بعد از خرید کانکس مسکونی، این سازه به محل مورد نظر منتقل شده و روی هم مونتاژ می‌شود. تمامی متریال استفاده شده در این سازه‌ها، متریال پیش ساخته است.

کانکس‌های مسکونی امکانات و تجهیزات لازم برای زندگی از جمله سیستم گرمایش و سرمایش، سرویس بهداشتی، تاسیسات برق، اتاق خواب و آشپزخانه را دارا است.

کانکس‌های مسکونی انواع مختلفی دارند و در اندازه‌های مختلفی هم تولید می‌شوند و همچنین امکان ساخت کانکس سفارشی برای مشتری وجود دارد. اسکلت کانکس‌های مسکونی از پروفیل‌های فولادی و تیرآهن تشکیل شده و در ساخت بدنه آنها نیز از ساندویچ پنل استفاده می‌شود. البته متریال مورد استفاده برای ساخت کانکس‌ها می‌تواند تا حدی متفاوت از هم انتخاب شود. این تفاوت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

مزایا و معایب خرید کانکس مسکونی

به احتمال زیاد تا به حال در سطح کلان شهرها کانکس‌های بسیاری را دیده‌اید. کانکس‌ها معمولا در کنار پروژه‌های ساختمانی برای اسکان و استراحت نیروی کار و کارفرما تهیه می‌شود. البته این کانکس‌ها از نظر شکل و امکانات حداقل‌های لازم را دارند. امروزه تنوع مدل‌ کانکس بسیار زیاد است و افراد می‌توانند بسته به نظر و سلیقه خود کانکس مسکونی را انتخاب کنند. از مزایای خرید کانکس مسکونی می‌توان به سرعت اجرای بالا، هزینه کم در مقایسه با دیگر روش‌های ساخت و قابلیت جابجایی آن اشاره کرد.

افزایش سرعت ساخت در پروژه‌های ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد و گاه لازم است با سرعت بسیار زیادی فرایند ساخت را پیش برد. استفاده از قطعات پیش ساخته موجب می‌شود تا سرعت ساخت نسبت به روش سنتی افزایش چشم گیری پیدا کند. همچنین با افزایش سرعت کار هزینه‌های کلی پروژه کاهش می‌یابد.

از دیگر مزایای قابل توجه می‌توان به قابلیت جابجایی آن اشاره کرد. تصور کنید یک باغ دارید و قصد دارید یک سازه مسکونی با هر نوع کاربری ( نگهبانی، سرایداری، خانه باغ و …) تهیه کنید. در صورت استفاده از کانکس این امکان برای شما وجود دارد که در صورت عدم نیاز به آن، کانکس را به عنوان کانکس دست دوم برای فروش بگذارید.

یکی از معایب استفاده از کانکس که متاسفانه از کاربردهای غیر اصولی این سازه است، کانکس نشینی در حومه شهرهای بزرگ است. این اتفاق به دلیل افزایش قیمت خانه و هزینه‌های زندگی رخ داده است و شرایط زندگی برخی از افراد به سمتی می‌رود که با خرید کانکس مسکونی در حومه شهر زندگی می‌کنند.

امکانات کانکس‌های مسکونی

همان‌طور که گفته شد کانکس‌های مسکونی امکانات اولیه برای زندگی را دارند. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای فضاهای مشخص شده، مانند ورودی، اتاق خواب، آشپزخانه، فضای نشیمن و …
  • امکان نصب کمد دیواری
  • سرویس بهداشتی سنتی یا فرنگی
  • آشپزخانه با تمامی تجهیزات
  • حمام
  • مخزن ذخیره آب
  • قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی

مشخصات فنی کانکس‌های مسکونی

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کانکس لازم است به آن توجه کنید، مشخصات فنی و نوع مصالح به کار رفته در ساخت آن است. متریال استفاده شده در ساخت کانکس‌ها بر کیفیت، طول عمر و قیمت آن اثر می‌گذارد. معمولا برای ساخت کانکس مسکونی از چوب، ساندویچ پنل، ورق گالوانیزه، پروفیل‌های آهنی و تیرآهن استفاده می‌شود. این سازه در چند قطعه ساخته می‌شود و قطعات قابلیت نصب و مونتاژ شدن روی هم را دارند.

کاربردهای کانکس مسکونی

از کاربردهای کانکس‌های مسکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ویلای پیش ساخته
  • محلی برای سکونت در باغ
  • فضایی برای اسکان و استراحت موقت کارگران در پروژه‌های ساخت و ساز
  • محل اسکان و استراحت موقت کارکنان معادن
  • اسکان اضطراری در شهر‌های زلزله زده
  • اسکان اضطراری برای مردمی که سرپناه خود را در بلایای طبیعی از دست داده‌اند و به شهرهای اطراف رفته‌اند.
  • استفاده به عنوان محل سکونت سرایدار و نگهبان

البته در کنار موارد گفته شده در بالا برخی از افراد به دنبال کاربردهای غیر اصولی و غیر استاندارد از خرید کانکس مسکونی هم هستند و از جمله آنها می‌توان اجاره دادن آن‌ها برای زندگی افراد اشاره کرد.

قوانین قانونی پیرامون خرید کانکس مسکونی

درمورد استفاده از کانکس‌هم قوانینی وجود دارد که لازم است از آنها آگاه شوید و آنها را اجرا کنید. نصب کانکس در حیاط، پشت بام و به طور کلی مشاعات ممنوع است. افراد فقط می‌توانند کانکس را در زمین شخصی خود نصب کنند. کانکس سند مالکیت ندارد و معامله آن در بنگاه‌های مسکن قانونی نیست. البته امکان خرید و فروش آن وجود دارد اما سند مالکیت برای آن داده نمی‌شود.

تنوع بالا در خرید کانکس مسکونی

در هنگام خرید کانکس مسکونی با انواع مختلفی از کانکس‌ها مواجه می‌شوید. کانکس‌ها علاوه بر تنوع در مدل، از نظر متراژ نیز با هم متفاوت هستند. در ادامه به آنها اشاره شده است. همچنین امکان ساخت کانکس سفارشی بسته به نظر مشتری هم وجود دارد و می‌توان طراحی و امکانات آن را تغییر داد.

کانکس‌ها از نظر شکل ظاهری و ابعاد و اندازه دارای انواع مختلفی هستند. از نظر شکل ظاهری کانکس‌ها به مدل‌های کانکس‌های پانلی یا ساندویچی، کانکس با طرح کلبه و کانکس ویلایی تقسیم بندی می‌شوند. از نظر ابعاد نیز در مدل‌های ۶ متری، ۸ متری و ۱۲ متری موجود هستند. همچنین کانکس‌های ویلایی در ابعاد مختلف موجود است که بسته به تعداد نفراتی که می‌خواهند در کانکس زندگی کنند و همچنین متراژ کانکس قیمت آن متفاوت است.

خرید کانکس مسکونی

کانکس ویلایی

برای کاربری مسکونی و زندگی باید کانکس ویلایی را انتخاب کنید. این کانکس‌ها دارای تمام فضاهای یک منزل مسکونی مانند هال، پذیرایی، سرویس بهداشتی، اتاق خواب و آشپزخانه هستند. از این رو زندگی در این کانکس‌های ویلایی بسیار راحت است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. کانکس‌های ویلایی انواع مختلفی دارند. به طور کلی در هنگام خرید کانکس‌ مسکونی ویلایی با دو دسته کانکس ویلایی آماده و کانکس ویلایی قابل اجرا در محل مواجه می‌شوید.

کانکس‌های آماده همان طور که از نامشان پیدا است در کارخانه آماده می‌شوند و شما می‌توانید بعد از بازدید از کانکس آن را خریداری نمایید و به محل مورد نظر خود انتقال دهید. این سازه‌ها چون یکپارچه هستند متراژی بیش از ۴۰ متر ندارند. این کانکس‌ها به سرعت نصب می‌شوند و اگر به فضای بیشتری احتیاج دارید می‌توانید دو یا سه کانکس ویلایی آماده تهیه کنید.

نوع دیگر کانکس‌های ویلایی در محل نصب می‌شود که نصب آن بر اساس متراژ انتخابی بین ۲۵ تا ۴۰ روز زمان می‌برد. اگر شما می‌خواهید ارتفاع سقف کانکس بیشتر شود و یا تغییری در طراحی آن داده شود این مدل برای شما مناسب است. همچنین برای مکان‌هایی که امکان حمل و نقل ریلی یا جاده‌ای برای ان‌ها وجود ندارد این مدل از کانکس‌ها انتخاب مناسبی است.

مزایای خرید کانکس ویلایی چیست؟

  • قابلیت جابه‌جایی آسان
  • تنوع بسیار بالا در مدل، طرح و رنگ
  • دارا بودن پلان‌های متفاوت
  • قابلیت اجرا در هر شرایط آب و هوایی
  • قابلیت اجرا در هر موقعیت جغرافیایی
  • قابلیت بازسازی و تغییر ارتفاع سقف
  • قیمت مناسب
  • عایق بودن سازه برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مقاوم در برابر زلزله

این موارد مزایای استفاده و خرید کانکس‌ مسکونی ویلایی است که به جوانان امکان می‌دهد تا با پرداخت مبلغ قابل قبولی صاحب یک فضای مناسب برای زندگی شوند. حتی کانکس‌های ویلایی دوبکس نیز موجود است و ابعاد این کانکس‌ها از ۳۰ تا ۴۰۰ متر مربع متغیر است. استفاده از کانکس‌های دوبلکس به شما این امکان را می‌دهد تا از بهار خواب و بالکن هم بهره‌مند شوید.

شرایط خرید کانکس مسکونی

قیمت خرید کانکس مسکونی

یکی از مواردی که هنگام خرید کانکس مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد، قیمت خرید است. برای خرید کانکس مانند هر سازه دیگری لازم است استعلام قیمت بگیرید. بهتر است با بررسی قیمت هزینه کلی طرح مد نظرتان را برآورد کنید تا بتوانید گزینه مناسب را انتخاب کنید. توجه کنید که تنها هزینه خرید کانکس نیست بلکه باید هزینه‌های نصب و مونتاژ و حمل آن را نیز در نظر بگیرید.

برای استعلام گرفتن قیمت کانکس مسکونی می‌توانید با مراکز فروش تماس گرفته و قیمت این سازه را بسته به مدل و متراژ مورد نظرتان جویا شوید.

نحوه محاسبه قیمت کانکس

قیمت کانکس‌های مسکونی به ابعاد، متریال مورد استفاده و کاربرد آن بستگی دارد. هر چه متراژ بیشتر شود و امکانات در نظر گرفته برای خرید کانکس بیشتر شود، قیمت نیز بالاتر می‌رود. همچنین شرکت تولید کننده کانکس هم تا حدی بر قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارد.

قیمت مصالح، نوسانات ارز، هزینه حمل، نیروی کارگر، هزینه مونتاژ و بسیاری دیگر از موارد موجب تعیین قیمت نهایی و تمام شده کانکس می‌شود. در حال حاظر قیمت کانکس به صورت روزانه تغییر می‌کند.

کلام آخر

خرید کانکس مسکونی یکی از راه‌های ساخت سریع و ارزان قیمت است و اگر به صورت اصولی و استاندارد از آن استفاده شود، بسیار مفید است و می‌توان هزینه‌های کلی را کاهش داد و در عین حال سرعت کار را افزایش داد. کانکس‌های مسکونی در انواع مختلفی از نظر مدل و متراژ تولید می‌شوند و می‌توان بسته به نوع استفاده و سلیقه آن را انتخاب کرد. امکان ایجاد برخی از تغییرات در آنها نیز وجود دارد و برای این امر لازم است هنگام سفارش، تغییرات مورد نظر را اعلام کنید تا در زمان تحویل و مونتاژ مشکلی پیش نیاید.

امتیاز به این مطلب

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *