درب ضد سرقت

اجزا درب ضد سرقت
درب ضد سرقت

درب ضد سرقت

امنیت فراتر از یک واژه است و احساس آرامش، آسودگی خاطر و راحتی را به همراه می‌آورد. در حال حاضر افراد تمام تلاش خود را برای افزایش امنیت خانه و محل کار خود انجام می‌دهند. یکی از راه‌های افزایش امنیت استفاده از درب ضد سرقت است. طراحی این مدل درب با مدل‌های قدیمی بسیار متفاوت است و تعداد و نوع قفل‌های آن به شکلی است که امکان باز شدن آن بدون کلید را به حداقل می‌رساند.
22 آذر 1401
8 دقیقه
بدون دیدگاه
بروزرسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۱

معرفی درب ضد سرقت

عملکرد و هدف از تولید این درب از نام آن پیدا است. درب ضد سرقت به دربی گفته می‌شود که مانع از ورود افراد ناشناس و سارقان به منزل می‌شود و راه‌های ورود این افراد را سخت می‌کند. این مدل درب‌ها ایمنی بالایی دارند و در مقابل دستکاری و اقدامات سارقان برای باز شدن درب مقاومت بیشتری دارند و در واقع زمان بیشتری برای شکاندن و خراب کردن آنها لازم است. البته نمی‌توان گفت استفاده از درب‌های ضد سرقت به طور ۱۰۰٪ مانع از ورود سارق می‌شود اما روند ورود را بسیار سخت‌تر می‌کند.

اجزا درب ضد سرقت

اجزای درب ضد سرقت

ساختار تولیدی درب‌های ضد سرقت با درب‌های معمولی متفاوت است و در این درب‌ها شاهد ساختار چند لایه هستیم. قسمت خارجی درب در هر دو طرف روکش چوبی قرار گرفته است. در زیر روکش چوبی یک ورقه فلزی قرار گرفته است. یک لایه دیگر که به سمت داخل برویم، عایقی از پشم سنگ قرار گرفته است. وجود همین عایق است که درب را نسبت به حرارت و صوت عایق کرده است. در ساختار درب‌های ضد سرقت چهارچوب، لولا و قفل درب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و از قطعات اصلی درب به شمار می‌رود.

قفل درب

در کنار درب ضد سرقت، قفل آن نیز اهمیت بسیاری دارد. بهتر است از بهترین و مرغوب‌ترین قفل برای نصب استفاده کنید تا ایمنی درب ورود بیشتر شود. قفل‌های ضد سرقت دارای چندین زبانه هستند که در چند جهت مختلف قفل می‌شوند. از بهترین مدل‌های قفل ضد سرقت می‌توان به هشت زبانه دو جهتی و ۱۱ زبانه سه جهتی اشاره کرد.

لولا‌ها

لولا از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه درب است و راهی برای ورود سارق به شمار می‌رود. در درب‌های ضد سرقت لولا‌ها از هر دو طرف یا از سمت بیرون کاملا مخفی شده‌اند و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. در مدل‌هایی که لولاها مشخص هستند، درصد امنیت کمتر است. جنس لولا نیز حائز اهمیت است. لولا باید به نوعی ساخته شود که توانایی تحمل وزن بالای درب را داشته باشد.

چهارچوب

ضخامت ورق چهارچوب درب باید حداقل ۱.۵ میلی‌متر انتخاب شود و از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

رویه درب

بخش رویه درب که قابل مشاهده است از نظر ظاهری اهمیت بسیاری دارد و می‌توان رنگ و طرح آن را انتخاب کرد. درب‌های ضد سرقت دارای ساختاری یکسان هستند و رویه آنها می‌تواند متفاوت انتخاب شود. انتخاب طرح و رنگ رویه به سلیقه خریدار بستگی دارد.

رویه درب نیز خود انواع مختلفی دارد و می‌توان به روکش چوب طبیعی، رویه pvc، رویه ام‌دی‌اف، فلز و شیشه اشاره کرد. طرح و رنگ‌های هر کدام از این موارد نیز می‌تواند متفاوت شود.

درب ضد سرقت جزئیات

مشخصات درب ضد سرقت

درب ضد سرقت دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاص هستند و لازم است مطابق با استانداردها تولید شوند. برخی از شرکت‌ها از ناآگاهی افراد نسبت به مشخصات درب‌های ضد سرقت سوء استفاده کرده و درب‌های معمولی را با شکل ضد سرقت تولید می‌کنند. بنابراین فقط نباید از روی ظاهر آنها  قضاوت کرد بلکه باید مشخصات و ویژگی‌های درب را نیز بررسی کرد. مشخصات درب‌های ضد سرقت شامل موارد زیر می‌شود.

  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • قابلیت نصب بهترین قفل‌های ضد سرقت
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • کیفیت بالا
  • طول عمر مفید طولانی
  • سازگار با مکان‌های مختلف
  • ضد اسید
  • دارای یک ورقه فلزی در دو طرف درب در بخش داخلی
  • اتصال به چهارچوب از چندین نقطه مختلف
  • دارای نوار یا زه پلاستیکی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و اتلاف انرژی
  • نصب آسان و سریع
  • قفل درب‌های ضد سرقت دارای ۱۱ زبانه در جهت‌های مختلف است.
  • ضد آب و رطوبت
  • دارای قفل های شب بند

قفل درب ضد سرقت

مزایا و معایب استفاده از درب‌های ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت مزیت‌های متعددی دارند و همین مزیت‌ها است که خرید آنها را نسبت به قیمت بالا در مقایسه با درب‌های معمولی قابل قبول می‌کند. از مزایای این درب‌های استاندارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایمنی بالا و قابل اعتماد بودن
  • تولید مطابق استاندارد و دارا بودن تاییدیه‌های لازم
  • استفاده از متریال درجه یک
  • طول عمر بالا
  • قابل استفاده در شرایط محیطی مختلف
  • مقاوم در برابر شکستگی
  • دارای تنوع بالا از نظر ظاهری و اندازه
  • جلوگیری از اتلاف انرژی

در مقابل مزایای گفته شده، استفاده از درب ضد سرقت خالی از عیب هم نیست. به همین دلیل در اینجا نگاهی به معایب آن نیز می‌اندازیم.

از آنجایی که این درب‌ها مقاومت بالایی در برابر باز شدن بدون کلید دارند، در صورت بروز حادثه مانند آتش سوزی امکان امداد رسانی را سخت می‌کند. یکی دیگر از معایبی که برای این نوع از درب‌ها می‌توان در نظر گرفت، قیمت بالای آنها در مقایسه با درب‌های معمولی است.

انواع درب‌های ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت نیز انواع مختلفی دارند و از نظر ظاهری، عملکردی و کشور سازنده با هم تفاوت‌هایی دارند. در حال حاضر بیشتر درب‌های موجود در بازار از ترکیه و چین وارد ایران می‌شوند. همچنین چند شرکت ایرانی هم اقدام به ساخت درب‌های ضد سرقت کرده‌اند و قطعات اصلی آن از دیگر کشورها وارد می‌شود.

در مقایسه درب ضد سرقت بسته به کشور سازنده می‌توان گفت درب‌های وارداتی چینی درجه یک دارای کیفیت بالایی نسبت به درب‌های ترک هستند. البته محصولات چینی همگی دارای کیفیت‌های ساخت مختلفی و درجه کیفی‌های مختلفی هستند و در اینجا منظور بهترین درجه کیفی است. در درب‌های چینی لولا‌ها کاملا مخفی هستند اما در مدل‌های ترک به علت وجود اختلاف سطح لوله‌ها قابل مشاهده هستند. در مدل‌هایی که احتمال دیده شدن لولا وجود ندارد، باز شدن درب از طریق خرابی لولا‌ها نیز امکان پذیر نیست.

نوع دیگری که می‌توان درب‌های ضد سرقت را دسته بندی‌کرد، جنس آن است. در حال حاضر دو نوع درب چوبی و فلزی در کشور وجود دارد. در مدل فلزی، در ساختار درب شاهد یک لایه آهنی و یک قطعه شیشه آب‌دیده هستیم. مدل چوبی در ساختار درب تنها از فلز و چوب استفاده شده است. این درب ها از نظر ظاهری شبیه به درب‌های معمولی است.

مقایسه درب‌های معمولی و ضد سرقت

درب‌های معمولی مقاومت کمی در برابر فشار دارند این در حالی است که درب ضد سرقت مقاومت بالایی در برابر فشار خارجی دارد. به همین در دب‌های معمولی قفل‌ها به راحتی و با ابزار ساده‌ای باز می‌شوند اما این روند برای مدل‌های ضد سرقت امکان‌پذیر نیست.

از ویژگی‌های بارز تمامی مدل درب‌های ضد سرقت عایق بودن نسبت به حرارتی و صدا است، اما درب‌های معمولی عایق نیستند. طول عمر مفید درب نیز حائز اهمیت است و درب‌های معمولی طول عمر کمی دارند.

میزان اثر بخشی درب‌های ضد سرقت چقدر است؟

با استفاده از این مدل درب امنیت منزل شما افزایش می‌یابد. میزان اثر بخشی این درب‌ها برای مقاومت از ورود سارقان به خانه از مدل‌های معمولی بسیار بیشتر است. همچنین عبور سارقان و متجاوزان از این درب تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که آسیب جدی به درب وارد شود. برای ایجاد آسیب جدی هم به زمان بیشتری نسبت به درب‌های معمولی نیاز است. لازم به ذکر است که درب‌های ضد سرقت احتمال ورود سارقان را کم می‌کنند اما این احتمال به صفر نمی‌رسد. سارقان برای ورود به منزل در صورت مشاهده درب معمولی می‌توانند به راحتی آن را بشکنند. در عوض امکان شکستن درب‌های ضد سرقت بسیار کم است.

درب ضد سرقت یا حافظ‌های آکاردئونی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که برای حفظ امنیت خانه یا محل کار از درب‌ ضد سرقت استفاده کنند یا حفاظ‌های آکاردئونی را انتخاب کنند؟

حفاظ‌های آکاردئونی یکی از راه‌کارهای افزایش ایمنی از قدیم تا به امروز است و نصب آن روی درب‌های معمولی بسیار رایج است. مقاومت و افزایش امنیت با نصب حفاظ آکاردئونی بیشتر تحت تاثیر نوع قفلی است که به آن وصل می‌شود. یکی از نقاط ضعف استفاده از حفاظ آکاردئونی قابل مشاهده بودن لولا‌ها است و سارقان می‌توانند با وارد کردن فشار به گوشه درب و لولا‌ها، حفاظ را خمیده و باز کنند.

اما درب‌های ضد سرقت لولا‌های مخفی دارند و امکان دسترسی به لولا‌ها وجود ندارد. همچنین خود درب نیز در برابر فشار و ضربه مقاوم است. از طرفی دیگر قفل‌های به کار رفته در مدل‌های ضد سرقت، بسیار پیشرفته است. این قفل ها دارای چندین زبانه در جهت‌های مختلف است. به طور کلی می‌توان گفت ایمنی و امنیت درب‌های ضد سرقت از حفاظ آکاردئونی بیشتر است.

کلام آخر

درب ضد سرقت یکی از راه‌های افزایش امنیت و ایمنی منازل است و انواع مختلفی دارد. این نوع درب به صورت وارداتی و تولید داخل در بازار ایران وجود دارد. از نظر کیفیت بین برندهای مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. این درب‌ها در برابر فشار، شکستگی و حرارت مقاوم هستند. در هنگام خرید درب حتما به استاندارد بودن آن توجه کنید زیرا در صورتی که درب طبق استاندارد‌ها تولید نشود ممکن است تفاوت آن با درب معمولی تنها از نظر ظاهری باشد و از نظر ساختاری کاملا مشابه درب معمولی تولید شود. بنابراین به سراغ برندهای معتبر بروید.

امتیاز به این مطلب

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *